تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/04/13 - 08:03
کد خبر: 509564

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

چهره جدید مناظره/ از انتخابات خودباوری تا نوبت جمع‌بندی

چهره جدید مناظره/ از انتخابات خودباوری تا نوبت جمع‌بندی

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ آخرین مناظره داغ رو در روی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر دو نامزد به نظر می‌رسد رویکردشان افزایش مشارکت باشد. مسعود پزشکیان از این جهت که اصلاح‌طلبان اطراف او گمان می‌کنند افزایش مشارکت یعنی پیروزی پزشکیان. سعید جلیلی هم از دو جهت، هم تعلقش به جبهه انقلاب که افزایش مشارکت را حتی با احتمال پیروزی رقیب، یک دستاورد برای نظام می‌دانند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: دروغ‌های دشمن شادکن برای یک مشت رأی

از زمان انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ایران در سال 1392 سنت بدی در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی بنا نهاده شد که بیش از هر چیز منافع ملی و جایگاه کشور در سطح بین‌الملل را هدف قرار می‌داد.

این روش و سنت ناپسند که ابتدا و به شکل جدی از سوی روحانی پایه‌گذاری شد و در رقابت‌های انتخاباتی بعدی نیز توسط طیف وابسته به وی و همچنین مدعیان اصلاحات پیگیر می‌شد، با تلقی جذب رای افراد به واسطه حمله به رقیب و به قیمت زیر پا گذاشتن دستاوردهای نظام و انقلاب، ناجوانمردانه‌ترین و خائنانه‌ترین روش در رقابت‌های انتخاباتی است.

هر عقل سلیمی بر این نکته صحه دارد که در هنگام رویارویی با طرفی که به دنبال سهم‌خواهی بیشتر است یا هنگام ورود به یک مذاکره یا ورود به یک درگیری، خالی نشان دادن دست‌ها، ابلهانه‌ترین کار ممکن به شمار می‌آید.

عجیب‌تر اینکه در سال 92 و در اولین سال دولت یازدهم، همت رئیس‌جمهور وقت حسن روحانی بر تکرار دروغ‌هایی همچون خزانه خالی و سیلوهای خالی و هرچه ضعیف‌تر نشان دادن کشور در زمانی بود که مذاکرات هسته‌ای به مرور آغاز شده و کشور به سمت توافق پیش می‌رفت.

چنین عملکردی در نهایت به امتیازگیری بیشتر طرف مقابل و عقب‌نشینی‌های پی‌در‌پی دولت یازدهم در برجام ختم و ضرری هنگفت را بر منافع ملی و ابزارهای قدرت کشور همچون صنعت هسته‌ای وارد آورد.

در ادامه وطن امروز نوشت: انتخاب خودباوری

سعید جلیلی دیروز پس از نخستین مناظره که با مسعود پزشکیان انجام داد به خرم‌آباد سفر کرد. در مناظره اول، پزشکیان در یک مقایسه سخیف، عباراتی دون شأن درباره شهید سلیمانی  به کار برد. این موضوع پس از مناظره نخست، با اعتراضات گسترده مواجه شد.

سعید جلیلی دیروز در اجتماع باشکوه مردم خرم‌آباد نیز به این موضوع اشاره کرد. دیروز جلیلی در خرم‌آباد گفت: ملت کوچک‌ترین جسارت به سردار سلیمانی را برنمی‌تابد. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: امروز برخی در کشور به دنبال دوستی مجدد با دشمنان ایران اسلامی و امتیاز دادن به آنها هستند و می‌خواهند همان نسخه غلط را که ۸ سال بیکاری، رکود و رشد منفی را برای کشور به دنبال داشت بپیچند.

سعید جلیلی دیروز در اجتماع بزرگ‌ مردم استان لرستان در محل استادیوم «شهید چاغروند» خرم‌آباد افزود: خدا را شاکرم که امروز این توفیق و افتخار را پیدا کردم تا در استان لرستان و این شهر دوست‌داشتنی در جمع شما مردم غیور حضور یابم. وی اظهار داشت: امروز برای یک هدف بزرگ جمع شده‌ایم، برای یک انتخاب بزرگ و در یک دوراهی برای یک انتخاب هستیم.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: پایان مناظره؛ قضاوت با مردم

شب گذشته آخرین مناظره نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. حالا مردم تقریباً 48 ساعت فرصت خواهند داشت تا درباره این دو نامزد قضاوت کنند. این قضاوت روز جمعه با رأی مردم مشخص می‌شود. این رأی هم نشان خواهد داد که مردم سعید جلیلی را فرد مناسب‌تری برای تصدی سمت ریاست جمهوری می‌دانند یا مسعود پزشکیان را شایسته این مسئولیت تلقی می‌کنند.

در ساعات باقی مانده، دیگر نامزدها حضوری در صداوسیما نخواهند داشت. زمان قانونی تبلیغات هم تنها در 24 ساعت پیش رو است. یعنی فقط در چهارشنبه -یعنی امروز- است که نامزدها یا طرفداران آنان می‌توانند به شهرهای مختلف سفر کنند یا اینکه برنامه‌های سخنرانی و تبلیغاتی دیگری تدارک ببینند.

پس از آن، یعنی در پنجشنبه هرگونه تبلیغ پایان می‌یابد تا ایرانیان فرصت داشته باشند در آرامش روانی و سیاسی حاصل از این ممنوعیت، تأمل کنند و تصمیم نهایی خود را بگیرند. این تصمیم تعیین خواهد کرد که برای 4 سال آینده، پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران است یا سعید جلیلی.

مناظره‌ای داغ؛ نزدیک به سوختن

مناظره شب گذشته به عنوان آخرین مواجهه چهره به چهره سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، بسیار داغ بود. اما این داغی به اندازه‌ای بود که بیم آن می‌رفت تا به سوختن نزدیک شود. هر دو نامزد در لحظه‌های آغازین مناظره به گونه‌ای ظاهر شدند که انگار این برنامه، ادامه برنامه مناظره سه‌شنبه شب است.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: آخرین مناظره جدی تر و صریح تر

برخلاف مناظره اول که با آرامش شروع و به تدریج داغ شد، مناظره دوم داغ شروع شد و در لحظات بسیاری از مناظره هر دو طرف حرف در حرف یکدیگر آوردند. در مواقعی بحث تند شد و دوطرف یکدیگر را به تهمت زدن متهم کردند.

در نهایت البته باید منتظر ارزیابی مردم ماند ولی به نظر می رسد دو دور مناظره جدی و صریح و در لحظاتی همراه با تنش و همراه با سوالات صریح و سوگیرانه مجری که کمی به ضرر پزشکیان به نظر می رسید، امکان جمع بندی برای مردم را فراهم کند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: رقابت نزدیک و داغ

سعید جلیلی روز سه شنبه در اجتماع بزرگ‌ مردم استان لرستان در محل استادیوم شهید چاغروند خرم‌آباد  گفت: خدا را شاکرم که امروز این توفیق و افتخار را پیدا کردم تا در استان لرستان و شهر دوست داشتنی در جمع شما مردم غیور حضور یابم. به گزارش ایرنا، وی بیان داشت: امروز برای یک هدف بزرگ جمع شده‌ایم برای یک انتخاب بزرگ و در یک دوراهی برای یک انتخاب هستیم.

جلیلی تاکید کرد: در مباحث تلویزیونی و سخنرانی‌ها می‌شنوید که دو نگاه بیان می‌شود و امروز یکی از موضوعات مهم این است که آینده‌ای که می‌خواهیم باید چگونه باشد؟ وی ادامه داد: عده‌ای مشکلات ضعف‌ها و آسیب‌ها را می‌بینند و پیشاپیش ناامیدی را به جامعه القا می‌کنند حتی می‌گویند دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی امکان‌پذیر نیست.
​​​​​​

این نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: راه حل  این دسته نیز این است که به دنبال راهی که هیچ وقت نتیجه نداده برویم و به چند قدرت جهانی که بیشترین دشمنی را با ما دارند امتیاز داده تا بلکه مشکلاتمان را رفع کنیم.

جلیلی تصریح کرد: طرف مقابل ۱۵ بار تایید کرد که ایران به تعهداتش عمل کرده اما آنها زیر قولشان زدند که مشکلاتی را برای کشور به دنبال داشت، حالا عده ای همان را دوباره مطرح می‌کنند.

جوان نوشت: سعی مسعود و سعید در افزایش مشارکت

هر دو نامزد به نظر می‌رسد رویکردشان افزایش مشارکت باشد. مسعود پزشکیان از این جهت که اصلاح‌طلبان اطراف او گمان می‌کنند افزایش مشارکت یعنی پیروزی پزشکیان. سعید جلیلی هم از دو جهت، هم تعلقش به جبهه انقلاب که افزایش مشارکت را حتی با احتمال پیروزی رقیب، یک دستاورد برای نظام می‌داند و هم به به این علت که برخلاف اصلاح‌طلبان باور دارد که رأی خاکستری، یک بسته از پیش‌تعیین‌شده در سبد رقیب نیست و این رأی در هر دوره‌ای منافع خود را جست‌و‌جو می‌کند.

البته منظور از سعی در افزایش مشارکت، آن وسط حرف هم پریدن در پایان مناظره که برخی‌ها با عنوان «مناظره، واقعی شد» به استقبال آن رفتند، نیست! و این از عجایب است که بی‌نظمی و نابهنجاری را تا این حد تحویل می‌گیریم! به هرحال هر نامزدی که پیروز انتخابات شد، دو پیروزی کسب کرده که دومین آن، موفقیت در افزایش مشارکت است.

جام جم نوشت: نوبت جمع‌بندی

همچنین مناظره آخر که به مباحث اقتصادی معطوف شد، بیش از شش مناظره قبلی و حتی بیشتر از مناظره فرهنگی_سیاسی ششم که نخستین مناظره دونفره محسوب می‌شد، رنگ و بوی مطالبه گری داشت؛ هرچند در یک ساعت نخست بحث دوطرفه مناظره چنان بالا گرفت که نامزدها مجبور شدند برای تکذیب سخن یکدیگر وارد زمان ۴ دقیقه‌ای طرف مقابل شوند و یک ساعت ابتدایی مناظره فقط حول پرسش نخست مجری بین دو نامزد پینگ پنگ شد، اما همین امر نیز مصداق چالشی شدن مناظره در جهت کمک به انتخاب نهمین رئیس جمهور بود.

مسعود پزشکیان

حزبی نیستم

تحریم‌ها: از صحبت‌های من به اشتباه این‌گونه  برداشت شد که قانون اقدام راهبردی را قبول ندارم، درست نیست. ما از ابتدا گفتیم قانون و سیاست کلی رهبری را طی می‌کنیم، پس امکان ندارد آنچه قانون است را اجرا نکنیم.  یکی از بحث هایی که در قانون اقدام راهبردی آمده است آن است که آمریکا باید تمام تعهداتش را انجام دهد تا ما دوباره به برجام برگردیم. این از مسائلی است که باید راه‌حل برون رفت از آن را  با کمیسیون امنیت مجلس و شورای امنیت پیدا کنیم.

سعید جلیلی

متاسفم کشور را قفس می‌نامید

تحریم‌ها: آقای پزشکیان متاسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید، کشوری که این همه فرصت دارد می‌تواند گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد اما شما آن را قفس می‌نامید. شما در مساله تحریم یک راهی را می‌دانید، می‌گویید، می‌روید، جواب نمی‌گیرید، تمام امتیازات را می‌دهید و امتیاز نمی‌گیرید امابازمی‌گویید بایداین راه را برویم؟ تنها راه حل شما این است که امتیاز بیشتر به طرف مقابل بدهیم و دوباره آن را دنبال کنیم.

در ادامه همشهری نوشت:  کدام راه؟

به‌فاصله 2روز مانده تا برگزاری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در دومین مناظره رودرروی یکدیگر نشستند تا در آخرین دوئل برنامه‌ها،واپسین تلاش‌ها برای جلب آرای مردد را انجام دهند؛ مناظره‌ای که واکنش‌های گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت.

در شرایطی که 2کاندیدای مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوشنبه‌شب، درباره موضوع‌های فرهنگی – سیاسی به طرح دیدگاه‌ها، رویکردها و برنامه‌های خود پرداختند، آخرین مناظره بیشتر رنگ و بوی اقتصادی داشت.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: چهــره جـدید مناظره

دومین مناظره انتخاباتی متفاوت شروع شد، مسعود پزشکیان که کارزار انتخاباتی را با تاکید بر ادامه دولت شهیدرئیسی شروع کرده بود، شب گذشته با ادبیاتی که کمی «زننده» بود درباره کارنامه دولت سیزدهم صحبت کرد. استراتژی پزشکیان با نزدیک شدن به انتخابات با آغاز تبلیغات تفاوت کرده است، تغییر بزرگ او اما استفاده از کلمات غیراستاندارد سیاسی و لحنی غیرمحترمانه است.

شاید مشاوران به او گفته‌اند برای به میدان آوردن رای خاموش باید حمله کند، ولی پزشکیان حمله را با «لحن توهین‌آمیز» خلط کرده است. پزشکیان حتی برای اشاره به سعید جلیلی از الفاظی مانند «این» و... استفاده کرد. شاید او بعد از انتخابات _با هر نتیجه‌ای_ از این کلمات پشیمان شود.

پزشکیان در دو مناظره اخیر به جای طرح ایده‌هایش سعی کرد برنامه‌های جلیلی را با برخی رخدادهای سیاسی سیاه کند. یکی از جاهایی که پزشکیان از ادبیات غیرمحترمانه استفاده کرد، موقعی بود که او به برنامه‌های جلیلی حمله می‌کرد.

خصوصیت مناظره چالش و بالارفتن صداهاست، اما رعایت احترام فرض بدیهی سیاست است. پیش‌فرض ستاد پزشکیان استفاده از «ترس‌محوری» علیه جلیلی است، برای همین در مساله تحریم، نفت، هسته‌ای، تجارت خارجی و... او مردم را خطاب قرار می‌داد و آنها را از آینده با رقیب می‌ترساند. این ایده انتخاباتی را مشاوران او در تبلیغات غیرتلویزیونی با صراحت بیشتری اعمال می‌کنند. تا ۴۰ دقیقه اول اساسا هیچ سوالی از طرفین پاسخ داده نشد.

گزارش از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تفاوت توزیع ۱۶۰ میلیون سبد معیشت در دولت سیزدهم با ۱۵ میلیون سبد در دولت روحانی
جبران عقب‌ماندگی ۱۰ ساله ایران در ۳ سال به روایت صندوق بین‌المللی پول
تجارت خارجی کشور در سه ماه امسال به ۴۰ میلیارد دلار رسید
جزئیات سفر مخبر به قزاقستان
واکنش سخنگوی دولت به نمایش نمودار تورم در مناظره انتخاباتی
خزعلی: تسهیلات مشاغل خانگی در دولت سیزدهم ۲۵ برابر شد
رئیس بنیاد شهید: آزمون استخدام ۳۱ هزار فرزند شهید برگزار شد
نطق زنده پزشکیان و جلیلی امروز از تلویزیون پخش می‌شود
سخنگوی دولت: اجلاس سران شانگهای در قزاقستان برگزار خواهد شد
رهبر انقلاب: کسانیکه پیشرفت کشور و اسلام را دوست دارند با حضورشان در انتخابات آن را نشان دهند
وزش باد شدید در جنوب و غرب تهران
هشدارهای انتخاباتی پلیس فتا به مردم
بیانات مهم رهبرانقلاب درباره مرحله دوم انتخابات +فیلم
مدافع سپاهان استقلالی شد
احتمال تعویق دیدار سوپرجام فوتبال ایران
پادشاه عربستان در دولت جدید به ایران می ‌آید + جزئیات
رهبر انقلاب: کسانیکه دور اول رأی ندادند مخالف نظام نیستند
آخرین مسافر ایرانی راهی پاریس خواهد شد
جلیلی در جمع مردم کرمانشاه: شهید رئیسی فرصت هارا معطل نگذاشت
عکس نوشته‌های مناظره دوم جلیلی و پزشکیان +دانلود
دعوت محسن رضایی از «جامعه لر» برای رأی به سعید جلیلی در انتخابات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top